15. mai 2009

17. mai på forhånd..

Stakk til Londis i lunsjen med Tasha og Addie for å kjøpe kaker og godis å feire 17. mai i filmtimen med, og som grunn til å forlate skolen skrev vi følgende: "Food for Mr Hayes' party", vi må jo gi kontordama litt morsom lesning ikke sant? Må ha vært mange sære grunner som har stått der... Vi har vurdert før å bare skrive "Nom nom" (altså lunsj.. nam nam ikke sant..).

Så hadde vi filmtime hvor vi brukte de siste 25 minuttene på å feire 17. mai til ære for alle de stakars norske menneskene der ute som ikke får være i Norge på 17. mai..
Så da spiste vi KAKEEE og godis, og viste filmen jeg lagde om 17. mai. Det var kult! Da Mr Hayes delte ut kake, ville han vite hva "good luck" var på norsk, så "lykke til" sa jeg jo, så sa han LIKKETIL hver gang han delte ut kake, haha! Men det beste var da Mr Hayes ville se filmer på YouTube av norske band.. Han satte på "Take on me" og sang med sin ekstremt falske stemme og dansa rundt i klasserommet! Herregud, jeg trodde jeg skulle dø av latter!

Så jeg har kommet litt i 17. mai-stemning, og tenkte jeg skulle slenge inn noen sangtekster.. (snakker vi minner fra musikktimene med Anette på Korsgård?)

Norge i rødt, hvitt og blått

Hvorhen du går i li og fjell, en vinterdag en sommerkveld ved fjord og fossevell
Fra eng og mo med furutrær, fra havets bryn med fiskevær og til de hvite skjær
Møter du landet i trefarvet drakt, svøpt i et gjenskinn av flaggets farveprakt
Se en hvitstammet bjørk oppi heien, rammer stripen av blåklokker inn
mot den rødmalte stuen ved veien, det er flagget som vaier i vind
Ja så hvitt som det hvite er sneen, og det røde har kveldssolen fått,
og det blå ga sin farve til breen, det er Norge i rødt hvitt og blått

En vårdag i en solskinnstund, på benken i studenterlund, der sitter han og hun
To unge nyutsprungne russ, to ganske nylig tente bluss i tyve grader pluss
Hun er som en gryende forsommerdag, som farves av gjenskinnet av det norske flagg
Ja, så hvit som det hvite er kjolen, og så rød som det rø' hennes kinn,
hennes øyne er blå som fiolen, hun er flagget som vaier i vind.
Han har freidig og hvitlugget panne, og en lue i rødt har han fått.
Med en lyseblå tiltro til landet, står vår ungdom i rødt, hvitt og blått

De kjempet både hun og han, nå lyser seirens baunebrann utover Norges land
Mot himlen stiger flagg ved flagg som tusen gledesbål idag for alle vunne slag
Det knitrer som før over hytte og slott, et flammende merke i rødt og hvitt og blått
Som et regnbuens tegn under skyen, skal det evig i fremtiden stå
Se det glitrer igjen over byen, i det røde og hvite og blå.
La det runge fra gaten og torget over landet som nordmenn har fått.
Du er vårt, du er vårt gamle Norge, vi vil kle deg i rødt, hvitt og blått

17. mai-sang

Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter.
Jeg skal gå i toget, og jeg er så glad.
Du kan tro jeg skal nok synge ut av alle krefter,
svinge flagget mitt og rope høyt hurra!
Ser du flagget mitt: rødt og blått og hvitt!
Det skal vaie fritt og vise seg
friskt, og vakkert er det, som vårt kjære gamle Norge.
Ja, det landet er vi glad i, du og jeg!

17. mai

17. mai er jeg så gla’ i,
moro jeg har fra morgen til kveld!
Da er det så du,
om vi er små du,
er vi med likevel.
Jeg roper hurra dagen så lang,
synger for Norge mangen en sang.
Og jeg, jeg kan du
elske mitt land du,
det skal du se en gang.

Pent lite flagg du,
fikk jeg i dag du,
flagg med en stang så lang og så ny.
Nå skal jeg springe,
løfte og svinge
flagget mitt høyt mot sky!
Ser du den sløyfen som jeg har på,
den er så gild, så rød, hvit og blå.
Jeg bare venter
mor snart meg henter,
så skal vi sammen gå.

Far skal bli med du,
tenk, vi skal se du,
barna som går i rekker og rad,
se flagg og faner
i lange baner!
Å, du hvor jeg er glad!
Høre musikk, trommer og sang!
Å den som kunne bli med en gang.
- Kankskje jeg får du
lov neste år du,
da er jeg stor og lang!

1 kommentar:

Mina sa...

Naaaawwww.......

-